عوامل موثر بر طول عمر باتری یو پی اس

عوامل موثر بر طول عمر باتری یو پی اس

باتری ها از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده یوپی اس محسوب می شوند و به هنگام خارج شدن منبع توان ورودی از رواداری های مجاز و یا قطع کامل آن ، توان مورد نیاز خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باتری تامین می گردد . معمولا باتریها با دو مشخصه آمپرساعت و ولتاژ  معرفی می شوند . باتری های مورد استفاده در سیستم های یوپی اس معمولا از  نوع سیلدلیداسید انتخاب می گردند .

باتری های سیلد لید اسید                                                                                                                               

 در این باتری ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی امکان ریزش اسید و متصاعد شدن گاز به خارج وجود ندارد و اسید در آنها کاملا مهار شده است . از مزایای این باتریها می توان به Maintenance free بودن آنها اشاره کرد ( نیاز به سرویس و نگهداری ندارند ) . این باتری ها را می توان در دشارژهای عمیق مورد استفاده قرار داد .


 عوامل موثر بر طول عمر باتری های VRLA :

توجه : شرکت های تولید کننده باتری ، مقادیر و نمودارهای متفاوتی را در زمینه, storage, service life, DOD …. برای مدل های گوناگون باتری ارائه می دهند ، بنابراین, به منحنی های مرتبط با باتری های مورد استفاده خود توجه نمایید . بدیهی است بایستی فروشنده باتری ، خریدار را از این نکات آگاه نماید . 

  • نگهداری و استفاده از باتری در دمای حدود   20  ( تهویه محفظه باتری و یا اتاق در نظر گرفته می شود.) 

    بهترین دما جهت استفاده و کارکرد باتری ، دمای حدود 20 درجه سانتیگراد است  همان طور که در نمودار فوق مشاهده می شود  به ازای افزایش دما از 25 به 35 درجه سانتیگراد ، حدود 50% از طول عمر باتری کاسته می شود  از اینرو توصیه می شود علاوه بر مراقبت دمای محیط و رعایت تهویه مناسب از قرار دادن باتریها درکنار تجهیزات گرما زا ، تابش مستقیم نور خورشید و مکانهای بسته نظیر کمد خودداری شود . ( حداقل فاصله باتریها از موانع جانبی مانند دیوار ، دستگاه یوپی اس و...10 سانتی متر در نظر گرفته شود .)

  • DOD(Deep Of Discharge) دفعات و عمق.دشارژ                                                                                           

نمودارهای DOD مربوط به هر باتری ملاحظه  و در نظر گرفته شود بدیهی است هر چه دفعات و عمق دشارژ بیشتر باشد طول عمر باتری کاهش می یابد.

نمودار زیر نشان می دهد  در صورت تخلیه و دشارژ باتری تا 100% ظرفیتش و شارژ مجدد آن ، پس از 250 بار ، باتری مذکور غیر قابل استفاده خواهد بود . اما در صورتی که تخلیه و دشارژ باتری هر بار تا 30% ظرفیت باتری اتفاق بیافتد ، این عمل تا حدود 1200 بار قابل اجرا می باشد . البته این نمودار در صورتی معتبر است که دمای محیط حدود 25 درجه سانتیگراد بوده و شارژر نیز از مشخصه های کاری خوبی برخوردار باشد .

  • شرایط نگهداری و انبارداری باتری 

    طبق نمودار زیر مشاهده  میشود که هرچه دمای محیط نگهداری باتری کمتر باشد مدت زمان نگهداری آن بیشتر خواهد بود . با فرض این که ظرفیت باتری ها  در زمان  اولیه نگهداری ، 100% باشد با  گذشت زمان و یا افزایش دمای محیط ،  ظرفیت باتری ها  کاهش می یابد  . مثلا طبق نمودار فوق در صورت نگهداری باتری در دمای 40 درجه سانتیگراد به مدت 4 ماه و نیم ، ظرفیت باتری به 60% ظرفیت کل آن خواهد رسید و در صورت عدم توجه به این مطلب و گذشت زمان ، امکان شارژکردن و رسیدن باتری به 100% ظرفیت اولیه نخواهد بود و باتری ها در این حالت آسیب دیده محسوب می شوند.                          

1 دیدگاه

قاسمی

1401/05/23
ممنون از مطالب مفید وآموزنده

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.