تکنولوژی های رایج یو پی اس

تکنولوژی های رایج یو پی اس

یو پی اس   (Standby (off line

   
این توپولوژی عموماً برای تغذیه کامپیوترهای شخصی بکاربرده می شود همان طور که در بلوک دیاگرام زیر نمایش داده شده است در شرایط عملکرد عادی (هنگامیکه منبع توان ورودی در بازه مجاز است ) ، توان از منبع ورودی به خروجی دستگاه یو پی اس انتقال داده می شود و در زمان خرابی منبع ورودی و یا خارج شدن ولتاژ و فرکانس از رواداریهای مجاز ، توان خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باتری تامین میگردد واینورتر تنها هنگامی شروع به کار میکند که منبع ورودی دچار خرابی گردد .در این تکنولوژی توان خروجی از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نبوده و از نظر ولتاژ و فرکانس به ورودی وابسته می باشد (مگر در مواردی که توسط استابیلایزر و یا ترانس های فرو رزونانس ، اصلاح ولتاژ انجام شود) این توپولوژی عمومأ در توانهای پایین تولید می گردد، اما راندمان بالا و قیمت پایین از مزایای این طراحی است.
 

 یو پی اس لاین اینتراکتیو  Line interactive :

این توپولوژی در سایتها ، شبکه و سرورها(تجهیزاتIT) بیشترین استفاده را دارد . همانطور که در بلوک دیاگرام شکل زیر دیده می شود ، در این طراحی اینورتر آماده به کار بوده و در حالت عملکرد عادی وظیفه شارژ باتریها را عهده دار است و زمانیکه توان ورودی از بازه مجاز تعریف شده خارج گردد ، پیوستگی توان خروجی از اینورتر و انرژی ذخیره شده باتریها تأمین می گردد . معمولا جهت فراهم شدن رگولاسیون ولتاز مناسب در خروجی در این طراحی از ترانسفورمرهای tap changing  استفاده می شود . در مقایسه با توپولوژی standby تجهیزات فیلترینگ بیشتری تعبیه شده و ناپایداری خروجی و نویزهای سوئیچینگ نیز کاهش یافته است . راندمان و ضریب اطمینان بالا ، قیمت پایین و توانایی اصلاح ولتاز نامناسب ورودی ، از مزایای این طراحی می باشد . 

 

یو پی اس آنلاین دابل کانورژن Double conversion:


همان طور که در بلوک  دیاگرام شکل زیر دیده میشود این طراحی از جهاتی مشابه سیستم standby است با این تفاوت که در شرایط عملکرد عادی نیز اینورتر توان خروجی را تامین مینماید . در این طراحی ابتدا توانAC  ورودی توسط رکتیفایر به DC   و سپس توسط اینورتر، DC  به AC تبدیل می گردد و امکان عملکرد دو سویه وجود ندارد .به هنگام خرابی منبع ورودی ویا خارج شدن توان ورودی از رواداریهای مجاز، نیز اینورتر پیوستگی توان خروجی را با استفاده از انرژی ذخیره شده باتریها تامین مینماید، در این طراحی عملا transfer time   نخواهیم داشت .
در این طراحی به هنگام بروز خطاهایی نظیر over heat ، over load و یا خرابی اینورتر ، خروجی یو پی اس به صورت اتوماتیک و بدون وقفه از مسیر bypass تامین می گردد .از مزایای این تکنولوژی ، اصلاح ضریب توان ورودی و مستقل بودن توان خروجی از ولتاژ و تغییرات فرکانس ورودی ( در طراحی VFI)  می باشد . یوپی اس های دابل کانورژن در توانهای بالاتر از    1 kVA طراحی و تولید می گردد ، به دلیل کارکرد مداوم اینورتر ، فرسایش قطعات و المانهای پاور و تلفات انرژی بالا می باشد ،  بازده کم و هزینه بالا نیز از دیگر معایب این تکنولوژی است

.

 

هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال یک دیدگاه

ایمیل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.